19.03.2013

Rīgā veiksmīgi aizvadīts Eiropas Skolēnu mācību uzņēmumu gadatirgus

Eiropas Skolēnu mācību uzņēmumu gadatirgū (JA-YE Europe Trade Fair) 27 valstu konkurencē triumfē SMU Big Bang Enterprise no Portugāles. Šāds Eiropas līmeņa topošo uzņēmēju gadatirgus ik gadu norisinās citā valstī. Baltijā tas notika pirmoreiz.

Ar svinīgu atklāšanas uzrunu 14.martā modes un izklaides centrā Riga PlazaEiropas Skolēnu mācību uzņēmumugadatirgus dalībniekus sveica LR Saeimas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa, bet apbalvošanas ceremonijā piedalījās starptautiskās kompānijas FERD īpašnieks un prezidents Johan H. Andresen, kā arī Accenture globālais vadītājs Jo Deblaere un citi Eiropas līmeņa biznesa delegāti.

Eiropas Skolēnu mācību uzņēmumu gadatirgus Rīgā notika pirmo reizi. 46 Skolēnu mācību uzņēmumi no 27 valstīm īpaši veidotos stendos demonstrēja radošumu un uzņēmējdarbības spējas, lielākā daļa produktu bija veidoti, apvienojot ekoloģiju un tehnoloģijas. Latviju Eiropas SMU gadatirgū pārstāvēja divi skolēnu mācību uzņēmumi: SMU Borboleta, kas ražo porcelāna lampas un rotas no īpaši apstrādātām dabīgām ziedlapiņām un SMU PAFF, kas izveidojuši luminiscējošu burbuļu pūšamo, kas neizlīst.

Skolēnu mācību uzņēmumus gadatirgū vērtēja žūrija Swedbank valdes locekļa, Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītāja Ģirta Bērziņa vadībā. Žūrijas darbā piedalījās Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes loceklis un SIA Sakret vadītājs Andris Vanags, Lattelecom E-darījumu biznesa daļas direktors Arvils Kupris, Modes un izklaides centra Riga Plaza direktore Iveta Priedīte, biznesa augstskolas Turība Dr.oec.Asoc.profesore, UVF dekāne Vita Zariņa, interneta vietnes Atlants.lv dibinātājs un vadītājs Gatis Sprūds, Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Projektu vadības pārvaldes Investīciju nodaļas vadītāja p.i.Jānis Prūsis, Latvijas Komercbanku asociācijas pārstāve Elita Pušpure, Coca-Cola Hellenic Latvia sabiedrisko attiecību un komunikācijas vadītāja Ieva Keviešena un portāla Draugiem.lv jauno produktu projektu vadītāja Julija Gifford.

Eiropas SMU gadatirgus svinīgā apbalvošanas ceremonija notika 14.marta vakarā Radisson Blu Hotel Latvija.  Nominācijā Riga City Council Innovative Product Award uzvarētājus apbalvoja Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Eiženija Aldermane. Šajā kategorijā uzvarēja SMU Solar Sound no Austrijas, kuri izveidojuši uz saules baterijām darbojošos telefona lādētāju.

Riga Plaza Best Marketing Awardšogad aizceļoja uz Āfriku – to ieguva Botsvānas jauniešu veidotais SMU 3R LIGHT & SHINE, kas no otrreiz pārstrādājamiem materiāliem ražo ekoloģiskas lampas.Jaunieši saņēma uzslavu un balvu no modes un izklaides centra Riga Plaza direktores Ivetas Priedītes.

Coca-Cola Social Responsible Business Awardieguva SMU ET.E.K. no Grieķijas. Viņu veidotais produkts – īpaša aplikācija viedtālruņiem, kas funkcionē kā elektroniskā aptieciņa un informē par mājsaimniecībā esošo medikamentu derīguma termiņa beigām. Aplikācija ļauj efektīvi pārvaldīt iegādātos medikamentus un novirzīt tos medikamentus, kurus nav iespējams izlietot tiem paredzētā laikā, izlietošanai sociāli neaizsargātām grupām. Uzvarētājus sveica Coca-Cola Hellenic Baltijas mārketinga vadītāja Marija Koroļova-Pranckeviča.


Vakara gaitā tika pasniegtas arī speciālās JA-YE Europe balvas. FERD Award for Social Entrepreneurship ieguva apņēmīgs puisis Andrew Mupuya no Ugandas, kurš ar minimāliem līdzekļiem aizsācis sociālo uzņēmējdarbību savā valstī, ražojot videi draudzīgu iepakojumu un nodrošinot jaunas darba vietas. Savukārt

The Skills for the Future Hyundai Awardieguvēji NET JA (Itālija) ražo elektronisku drošības ierīci automašīnām, kas ar īpašu sensoru palīdzību palīdz novērst aizmigšanu pie stūres.

Eiropas SMU gadatirgū šogad pārliecigoši triumfēja un titulu Best Overall Company ieguva Skolēnu mācību uzņēmums no Portugāles Big Bang Enterprise, pierādot sevi gan mārketingā, gan inovācijās un sociālajā atbildībā. Viņus apbalvoja žūrijas priekšsēdētājs, Swedbank valdes loceklis un Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Ģirts Bērziņš. SMU Big Bang Enterprise piedāvā jaunās paaudzes skolas somu – aplikāciju jeb online platformu, kur iespējams savietot visu, kas iederas skolas somā, tikai elektroniskā versijā (grāmatas, piezīmes, kalkulatoru, plānotāju u.c.). Portugāles jauniešu delegācija ieguva arī Enterprise without Borders Collaboration Award par veiksmīgu starptautisku sadarbību.

Paldies pasākuma galvenajiem sponsoriem: modes un izklaides centram Riga Plaza, Coca-Cola Hellenic Latvia un Rīgas domei. Par pasākumu informēja draugiem.lv, Tvnet.lv,  uzdevumi.lv un radio SPIN FM.

Par Skolēnu mācību uzņēmumu programmu

Skolēnu mācību uzņēmums (SMU) ir praktiskās uzņēmējdarbības mācību metode, ko JA-YE Europe tīkla biedri veiksmīgi praktizē 37 Eiropas valstīs. Latvijā to ieviesa 1991.gadā, un pēdējos gados tā kļuvusi īpaši populāra. JA-YE programmas absolventiem ir 4 – 5 reizes lielāka iespēja veiksmīgi uzsākt savu biznesu, kā arī viņu radītajiem uzņēmumiem ir lielāka izdzīvošanas iespēja. Savukārt tie programmas absolventi, kuri izvēlas strādāt algotu darbu, ir vairāk nodarbināmi, gūst lielākus ienākumus un ir apmierinātāki ar savām karjerām.

Mācoties darot, skolēni attīsta prasmi strādāt komandā, vadīt, prezentēt, plānot un kontrolēt finanses, šādā veidā skolēni mācās uzņemties atbildību par sava uzņēmuma panākumiem. Programmas mērķis ir atmodināt jauniešos uzņēmējspējas un biznesa garu, bet programmas efektivitātes un veiksmes atslēga ir biznesa līderu un to kopienu aktīvā iesaistīšanās šajā programmā.

“No pamatskolas līdz pat universitātei mūsu mērķis ir pēc iespējas veiksmīgāk „pieslēgt” jaunos cilvēkus apkārtējai pasaulei. Jauniešu uzņēmējdarbības potenciāls jāsāk veidot laicīgi. Ja vēlamies izrāpties no krīzes, ir svarīgi Eiropas izglītības sistēmās ieviest uzņēmējdarbības mācību priekšmetu un pielietot metodes, kādas piedāvā mūsu programma,” uzskata Caroline Jenner, JA-YE Europe vadītāja.

Eiropas SMU gadatirgus fakti un skaitļi

46 Skolēnu mācību uzņēmumi

3 kontinenti:Eiropa, Āfrika un Āzija
396 dalībnieki:
197 skolēnu mācību uzņēmumu dalībnieki
74 skolotāji

110 Junior Achievement organizāciju pārstāvji un viesi
17 Eiropas biznesa delegāti

27 valstis (Čehija, Austrija, Grieķija, Luksemburga,  Šveice, Vācija, Nīderlande, Beļģija, Francija, Igaunija, Somija, Zviedrija, Portugāle, Rumānija, Lietuva, Slovākija, Norvēģija, Itālija, Spānija, Bulgārija, Latvija, Turcija, Malta, Izraēla, Botsvāna, Albānija, Krievija)

Tālākie viesi ar lielāko delegāciju ir ieradušies no  Botsvānas (Āfrikā) ar 53 dalībniekiem.

JA–YE Europe (www.ja-ye.org) ir Eiropas lielākais uzņēmējdarbības izglītības programmu nodrošinātājs, ik gadu sasniedzot 3,1 miljonu lielu skolēnu auditoriju 37 valstīs (2012. gada dati). Ar organizāciju, uzņēmumu, institūciju, fondu un atsevišķu cilvēku finansiālu atbalstu JA–YE Europe savieno publisko un privāto sektoru, lai nodrošinātu pamatskolas, vidusskolas un universitātes pirmo kursu jauniešiem pieredzi, kas vairo zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas ikvienam, lai veiksmīgi iekļautos pasaules ekonomikā. Eiropas Komisijas Uzņēmējdarbības ģenerāldirektorāts ir atzinis JA-YE Skolēnu mācību uzņēmumu programmu par "Labo praksi uzņēmējdarbības izglītībā". Programma māca skolēniem radīt un realizēt biznesa idejas, kā arī piedzīvo dzīvē, kā funkcionē īsts uzņēmums – ar valdi, pamatkapitālu, produktu pārdošanu u.c. Visu programmas laiku tiem ir eksperti un padomdevēji – skolotāji un biznesa brīvprātīgie (īstu uzņēmumu pārstāvji)./p>

Pieslēdzieties, lai pievienotu komentāru