Finanšu pratība
Programma 1.-9. klašu skolēniem, kas palīdz apgūt patstāvīgas saimniekošanas prasmes, izprast dažādus ekonomikas, uzņēmējdarbības un finanšu jēdzienus. Programmas laikā skolotājs rosina skolēnus vērot un analizēt notikumus sev apkārt, veidot viedokli, argumentēt.
1.-3. klasei konkurss Mana vārdnīciņa
|
4.-9. klasei konkurss Biznesa pasakas
|
Finanšu pratības ABC sociālo zinību mācību materiāli 1.-3.klasei
|
No bērnības attīsta radošo domāšanu, patstāvību un sadarbību
|
Radošuma un finanšu pratības konkurss, kurā piedaloties, tiek veicināta bērna izpratne par biežāk lietoto ekonomikas, uzņēmējdarbības un finanšu terminu nozīmi. Konkursa ietvaros 3 paaudzes (pirmsskolas audzēknis/skolēns, vecāki, vecvecāki vai citi atšķirīgu paaudžu pārstāvji) veido skaidrojošo vārdnīcu, skaidrojot un ilustrējot konkursa Nolikumā norādītos jēdzienus saviem vārdiem, balstoties savā pieredzē (neizmantojot vārdnīcas). Konkursa viens no mērķiem ir rosināt sarunas par ekonomikas tēmām starp vairākām paaudzēm. Mijiedarbojoties bērni labāk izprastu ikdienā biežu lietotus ekonomikas jēdzienus un to praktisko pielietojumu dzīvē.
no pirmsskolas - 3. klasei
Ekonomikas terminu skaidrošana
3 paaudzes – skolēns, vecāks, vecvecāks
Skaidro skolēni
Mazs plastmasas dēlītis, ko ieleik kases aparātā via bankomātā
Krista Mieze, 3.klase
Šajā dienā iztēlojies, ka esi prezidents
Margarita Parfena, 3.klase
Labi justies savā valstī.
Karīna Kondore, 3.klase
Palīdzība, kas nepieciešama katram cilvēkam. Ir cilvēki, kas to vien dara, kā sniedz pakalpojumus.
Monta Zariņa, 4.klase
Vieta, kur tirgojas un iepērkas, kur riņķo nauda.
Ance Gūtmane, 2.klase
Tas ir tas, ko mēs ļoti mīlam, tas ir visdārgākais uz pasaules - mamma, tētis, brālis, māsa un es.
Fēlikss Brunsliepa, 1.klase
Kad tu strādā un strādā, un pēc dažām dienām tev iedod naudu.
Olga, 1.klase
Kad skolotāja saka, ka ir jāpaskatās, vai starpbrīdī visi uzvedas klusu. Un es to izdaru.
Olga Patrīcija Mūrniece, 1.klase
Inese Gura
Kristera (12) un Regnāra (7) mamma
« Dalība konkursā mūsu ģimenei izvērtās ļoti interesanta – bija pārsteigums, cik dažādi katrs no mums uztver dzīvi un ikdienā tik bieži izmantotos jēdzienus. Bērnam tā noteikti bija iespēja gūt dziļāku izpratni ar naudu saistītajos jautājumos, kā arī kļūt par patstāvīgu projekta vadītāju, apkopojot dažādu ģimenes locekļu domas. »
Radošuma un finanšu pratības konkurss 4.-9. klases skolēniem, kura norise veicina padziļinātu izpratni, jaunrades procesu un rosina savā radošajā darbā izmantot apgūto ekonomikā un uzņēmējdarbībā. Skolotājiem konkursu iesakām integrēt pamatskolas sociālo zinību, latviešu valodas un literatūras, svešvalodu, vizuālās mākslas, dizains un tehnoloģijas vai interešu izglītības nodarbībās. Pasaku idejas var izmantot par pamatu sava pirmā biznesa plāna un skolēnu mācību uzņēmuma veidošanā vai padziļinātas izpratnes veidošanai par attiecīgo tēmu.
lēmumu pieņemšana un īstenošana
spēja izteikties rakstiski
cēloņu un seku saskatīšana
Biznesa pasakas sižetā jāiekļauj ar uzņēmējdarbību, ekonomiku vai finanšu nozari saistīts notikums un jāātklāj skolēna izpratne gan par par sižētā iekļauto notikumu, gan pielietotajiem terminiem un jēdzieniem. Piemēram, pasakas personāžs sižeta laikā izprot kā pārvaldīt ienākumus un izdevumus, kā veidot ieguldījumus, kā uzsākt uzņēmējdarbību u.tml.
Finanšu pratība ir zināšanu apguves procesā iegūtu spēju izprast ar naudu saistītus jautājumus, pārvaldīt ienākumus un izdevumus, ieguldījumus un saistības.
Jānis Krievāns
JA Latvia vadītājs
Finanšu pratību jāsāk apgūt jau pirmajās klasēs, kad tai piemīt izklaidējošāka ievirze nākotnes zināšanu vārdā. Konkurss ir lielisks rīks, lai palīdzēt bērniem izprast, no kurienes ģimenē parādās nauda un kā ar to saprātīgi rīkoties, tā ļaujot novērtēt arī nopelnītās naudas vērtību. Esmu pārliecināts, ka šo zinību apguve jau skolas solā ļaus nākotnes pieaugušajiem pieņemt atbildīgus finanšu lēmumus visdažādākajos mērogos.