22.04.2013

Noskaidroti JA-YE Latvija radošā konkursa „Mana vārdnīciņa” uzvarētāji

Junior Achievement – Young Enterprise Latvija sadarbībā ar Swedbank visa mācību gada garumā organizēja konkursu „Mana vārdnīciņa” 1.-4.klašu skolēniem. Šogad par konkursa krustvecākiem kļuva Latvijas Bankas darbinieki, kuri rūpīgi izvērtēja 140 iesniegtos darbus. Finālam tika izvirzīti 15 labākie darbi, kuru autori 19.aprīlī pulcējās Latvijas Bankā uz radošu darbnīcu un apbalvošanas ceremoniju.

Par labāko darbu konkursā „Mana vārdnīciņa” šogad atzīts Valmieras Viestura vidusskolas 3.a klases skolnieces Beatrises Ceiziņas radošais veikums. Beatrise dāvanā saņēma TALLINK kruīza ceļojumu uz Stokholmu. 2. vietu un piemiņas monētas no Latvijas Bankas saņēma Jēkabs Ločmelis (3.a klase), bet 3.vietu – Emīlija Marta Paidere (3.klase), abi arī no Valmieras Viestura vidusskolas.

"Konkursa "Man vārdnīciņa" svarīgākais ieguvums ir nevis fakts, ka skolēni ekonomiskā termina skaidrojumu uzrakstījuši pareizi, bet gan tas, ka skaidrota termina būtība saviem vārdiem, tā mēģinot tos ne tikai iemācīties, bet izprast. Konkursa žūrija par labākiem darbiem atzina tos, kuros ekonomiskos terminus vecāki un vecvecāki skaidrojuši skolēnam izprotamā formā, iesaistot savu atziņu pierakstīšanā pašus skolēnus. Tas nozīmē, ka ģimene bija izpratusi konkursa būtiskāko uzdevumu – tas nav eksāmens zināšanu pārbaudei, bet gan aicinājums diskutēt ģimenē par ekonomiskiem jautājumiem un dalīties pieredzē",  žūrijas viedokli skaidro Latvijas Bankas ekonomiskās izglītotības interneta vietnes "Naudas skola" redaktore Antra Slava.

Atzinību par dalību konkursā un piemiņas veltes no Latvijas Bankas saņēma arī Laura Brūvere (4.b klase) un Annija Petrušova (2.a klase) no Limbažu 3.vidusskolas, Roberts Edvards Rudzītis (2.b klase) no Limbažu sākumskolas, Jānis Mincāns (3.a klase), Rūta Marija Āboliņa (3.a klase) un Denīza Tanomece (3.a klase) no Valmieras Viestura vidusskolas, Daniele Boluža (4.klase), Agrita Feldentāle (4.klase )un Viktorija Skrinda (2.klase) no Vaboles vidusskolas, kā arī Dace Verpakovska (1.b klase) un Zane Verpakovska (1.b klase) no Kuldīgas centra vidusskolas un Evelīna Krūmiņa (1.klase) no Garkalnes vidusskolas.

Godalgoto vietu ieguvēju vecāki un skolotāji pirms apbalvošanas ceremonijas devās apskatīt izstādi Latvijas Bankā „Ls ·20. Nacionālās valūtas mākslas gadi”, bet bērni pulcējās radošajā darbnīcā un zīmēja savu Latvijas monētu.

Konkurss "Mana vārdnīciņa" aicina 1.-4. klašu skolēnus kopā ar vecākiem un vecvecākiem izveidot savu ekonomisko terminu skaidrojošo vārdnīcu. Piedaloties šajā konkursā, bērns jau agrā vecumā mācās izprast ekonomikas pamatjēdzienus, diskutēt par tiem ar vecākiem un vecvecākiem, kā arī patstāvīgi domāt un attīstīt sevī  radošumu. Konkursā varēja piedalīties jebkurš JA-YE Latvija dalībskolu 1.-4.klašu audzēknis, un konkurss norisinājās JA-YE Latvija programmas „Radošs un uzņēmīgs” ietvaros, sadarbībā ar Latvijas Banku.

Pārdomu vērti jēdzienu skaidrojumi no bērnu darbiem:

· Patērētājs ir cilvēks, kurš samaksā rēķinus. /Agrita, 4.klase/

·  Patērētājs – tas, kas patērē naudu, elektrību. /Laura, 4.klase/

· Patērētājs – kā visi saka zaglis vai noziedznieks krāpj cilvēkus ar naudu, piemēram, apjoko, ka vajag bērnam naudu par bērnu dārzu. /Mārcis, 1.klase/

· Prece – lieta, ko tu paņem veikalā un ej pie kases. /Agrita, 4.klase/

· Banka ir kur tu sarunā tā, lai tev naudu iesaldē vai atsaldē /Agrita, 4.klase/

· Banka – vieta, kur ražo naudu. /Mārcis, 1.klase/

· Nabadzība – kad cilvēkam nav nekā, itin nekā. /Agrita, 4.klase/

· Lats – naudas vienība, uz kuras visbiežāk redzams zivs. /Agrita, 4.klase/

· Bankomāts – steigšanās ar naudas izņemšanu. Steigā var aizmirst kredītkarti un viss. /Denīze, 3.klase/

· Bankomāts – tā ir vieta, kur tu ieliec naudu, lai tā nemētātos pa maku. /Laura, 4.klase/

· Bankomāts – tāda mašīna, kura dod cilvēkiem naudu. /Mārcis, 1.klase/

· Bankomāts ir tāda lieta, kur cilvēki ņem naudu vai ieliek tādā kā caurumā un to naudu uzskaita uz kartes. /Rūta, 2.klase/

· Ģimenes ienākumi – tas ir nauda, kas ienāk un ir ļoti maza. Nepietiek! /Denīze, 3.klase/

· Labklājība – tas ir tad, kad tev labi klājas, piemēram, skolā starpbrīdī, kad nav jāmācās. /Laura, 4.klase/

· Eiro – nauda, par kuru var nopirkt mašīnu, māju, un es zinu, ka eiro ir Īrijā un Igaunijā. /Mārcis, 1.klase/

· Eiro – eiro mūsu lasi ieved citos ūdeņos. /Laura, 4.klase/

· Tirgus – tā ir vieta, kur var nopelnīt naudu. /Laura, 4.klase/

· Tirgus – kur veci cilvēki pārdod ābolus, gaļu var būt vēl koņčas, zivi, desu. /Mārcis, 1.klase/

· Labklājība – tas ir, kad mans tētis visu pērk mūsu labklājībai, lai mums klātos labāk. /Jurģis, 3.klase/

· Labklājība – palīdzēt citam cilvēkam, piemēram, ja kādā veikalā pietrūkst kādi santīmi, tu vari iedot. /Jēkabs, 3.klase/

· Labklājība – cilvēks ar lielu, plašu dvēseli. Laba īpašība. /Denīze, 3.klase/

· Ģimenes budžets – saņemta nauda par darbu, dažreiz arī dzimšanas dienās. Dažādi izdevumi, piemēram, pārtikas iegāde, par elektrību, par benzīnu, par slēpēm. /Jēkabs, 3.klase/

· Alga ir – ja tu strādā, un ja tu labi strādā, tad saņem naudu. /Everts, 2.klase/

· Atlaides nozīmē, kad prece maksā mazāk. Piemēram, šādas preces – drēbes, ēdienu, kurpes, mantas. Un vēl puķes. /Betija, 2.klase/

· Ģimenes budžets – kad rēķina, ko var atļauties. /Emīlija, 3.klase/

· Nauda ir pretīm došana. /Roberts, 2.klase/

· Reklāma – starpa pa filmām. /Beatrise, 3.klase/

· Nodokļi – kas jāmaksā par apkuri un tā joprojām. /Beatrise, 3.klase/

    ·  Darbs – vieta, kur cilvēki vai jau pusaudži var dabūt naudu. /Mārcis, 1.klase/


Pieslēdzieties, lai pievienotu komentāru