Apbalvoti konkursa 1.–4. klasēm "Mana vārdnīciņa 2014" uzvarētāji
2014. gada 9. maijā Latvijas Bankā pulcējās 24 labāko mazo ekonomisko vārdnīciņu autori kopā ar saviem skolotājiem un ģimenēm. Junior Achievement –Young Enterprise Latvija radošuma un finanšu pratības konkursā „Mana vārdnīciņa” 1.–4. klases skolēni saviem vārdiem skaidroja sociālo zinību programmas ietvaros apgūtos ekonomiskos jēdzienus. Vārdnīcu palīdzēja veidot arī vecāki un vecvecāki, skaidrojot tos pašus ekonomiskos terminus saviem vārdiem un praktiskiem dzīves piemēriem.
Konkursa mērķis ir veicināt bērnu spēju diskutēt ar dažādu paaudžu pārstāvjiem par ekonomikas jautājumiem.
Vārdnīciņā 1.–2. klases skolēni saviem vārdiem skaidroja vairākus ekonomiskos jēdzienus, piemēram, cena, eiro, darbs, tirgus, uzņēmējs u.c., bet 3.-4. klases skolēni skaidroja, kas ir banka, norēķinu karte, kabatas nauda, ģimenes budžets u.c.
Žūrija, kuras sastāvā bija Latvijas Bankas pārstāvji, par konkursa uzvarētājiem atzina:
1.-2. klašu grupā
Raineru Eizānu (Gulbenes 2. vidusskola; sk. T. Vekšina) – 1. vieta
Māri Gulbi (Limbažu sākumskola; sk. I. Ābele) – 2. vieta
Danielu Duksi (Īslīces vidusskola; sk. R. Straumīte) – 3. vieta
Kristiānu Beķeri (Īslīces vidusskola; sk. R. Straumīte) – 3. vieta
3.–4. klašu grupā
Raivi Dāvi Steberi (Bejas pamatskola; sk. D. Nāgle) – 1. vieta
Katrīnu Kazlausku (Bauskas sākumskola; sk. S. Nākmane) – 2. vieta
Marku Ābeli (Limbažu sākumskola; sk. I. Vērdiņa) – 2. vieta
Jurģi Jāni Mincānu (Valmieras Viestura vidusskola; sk. A. Bērziņa un L. Gameršmidte) – 3. vieta
Uz noslēguma pasākumu kopā ar skolotājām, vecākiem un vecvecākiem aicināti tika arī pārējiekonkursa finālisti:
1.–2. klašu grupā –
Kristofers Baldiņš (Bejas pamatskola; sk. L. Stebere), Katrīna Bogačkova (Gulbenes 2. vidusskola; sk. T. Vekšina, Sintija Ivanova (Gulbenes vidusskola; sk. Z. Vagule), Paula Rēze (Limbažu sākumskola; sk. L. Volksone), Kate Esīte (Īslīces vidusskola; sk. R. Straumīte), Luīze Helviga (Īslīces vidusskola; sk. R. Straumīte);3.–4. klašu grupā –
Nikola Luīze Platā (Bauskas sākumskola; sk. S. Nākmane), Katrīna Arčuganova (Jelgavas 4. sākumskola), Elīza Viekale–Gasjūne (Jelgavas 4. sākumskola; sk. D. Zuika), Nils Ošenieks (Kuldīgas Centra vidusskola; sk. I. Tīruma), Lilu Martina Šimpermane (Kuldīgas Centra vidusskola; sk. I. Tīruma), Ance Breške (Limbažu sākumskola; sk. I. Vērdiņa), Zane Binflede (Priekules vidusskola; sk. R. Bružika), Emīlija Marta Paidere (Valmieras Viestura vidusskola; sk. A. Bērziņa un L. Gameršmidte), Denīze Tanomece (Valmieras Viestura vidusskola; sk. A. Bērziņa un L. Gameršmidte), Nils Rets Slakters (Bauskas sākumskola; sk. S. Vitena).
Jēdzienu skaidrojumi no konkursa darbiem
Izvēle – cilvēku lēmumi.(Lilu Marta, 3. kl.)
Ekonomika – netērēt naudu lietām, ko nevajag. (Lilu Marta, 3. kl.)Tirgus ir tad, kad pārdevēji salasās un katrs cenšas sev pievērst uzmanību, lai nopērk piedāvāto preci. (Katrīna, 4. kl.)
Ģimenes budžets ir- piemēram, tētis algā saņem konkrētu summu algas uz konkrētu laiku un ar tiem līdzekļiem ir jāuztur ģimeni.(Katrīna, 4. kl.)
Biznesa ideja – izdomā, kā pelnīt naudu, un tad to īsteno. (Raivis Dāvis, 3. kl.)
Banka – liela ēka, kas veic darījumus ar naudu. Tur maksā rēķinus, aizņemas naudu, izņem naudu utt. (Raivis Dāvis, 3. kl.)
Peļņa – nauda, kas paliek pāri biznesā. (Elīza, 4. kl.)
Ekonomika – visas valsts labklājība. Jo labāka ekonomika, jo valsts labāka. (Ance, 3. klase)
Nodokļi – naudas līdzekļi, no kā dzīvo valsts. (Ance, 3. klase)
Labklājība – cilvēka materiālais un garīgais komforts. (Marka vecāki un vecvecāki)
Izvēle – tā ir atkarīga no katra indivīda vērtību skalas. Piemēram, viens izvēlēsies apmeklēt slavena orķestra koncertu, bet otrs par to pašu naudu nopirks prestižas šķirnes suni. (Marka vecāki un vecvecāki)
Cents – tā ir cieta nauda, viņu var izmantot tāpat kā eiro, tikai nevar izmantot bankomātos. (Rainers, 1. kl.)
Cena – nozīmē, ka ir uzrakstīts cik kaut kas maksā, jo savādāk nezinātu cik maksā, paņemtu naudu par maz un nepietiktu. (Rainers, 1. kl.)
Darbs – kur labi strādā, tur iedod naudu, lai nopirktu paēst. (Patrīcija, 1. kl.)
Profesija – noteikts darbs, kurā cilvēkam jāizmanto noteiktas prasmes. Piemēram, lai strādātu par karavīru, ir jāmācās Aizsardzības Akadēmijā un jāsporto. (Kristofers, 2. kl.)
Eiro – nauda, par ko var iegādāties visu nepieciešamo mājai, saimniecībai, skolai uc. (Kate, 2. kl.)
Patērētājs – es un citi, kas lieto nopirkto vai brīvā dabā atrodamo. (Kate, 2. kl.)
Noslēguma pasākumā Latvijas Bankā jaunākajiem vārdnīciņu veidotājiem bija iespēja uzzināt, kas ir nauda, kā nauda tiek ražota, transportēta un, kas ar to notiek Latvijas Bankā, bet pieaugušajiem pasākuma dalībniekiem bija iespēja diskutēt par ekonomikas tēmām Latvijas Bankas apmeklētāju centrā "Naudas pasaule". Visiem kopā par drošu naudas transportu stāstīja Aizsardzības pārvaldes kolēģi, demonstrējot gan naudas pārvadājuma tehniku, gan ļaujot dalībniekiem arī pašiem uz mirkli izmēģināt bruņuvestes nēsāšanu un sēdēšanu īpašajos transporta līdzekļos.
Informāciju sagatavoja www.naudasskola.lv, iespējams apskatīt arī foto galeriju – laureātu darbi un ieskatu noslēguma pasākumā Latvijas Bankā (galerijas apskatei, klikšķiniet uz bildes www.naudasskola.lv tekstā)!
Konkursa "Mana vārdnīciņa" apbalvošanas ceremonijas BILDES