Aizvadīts starptautiskais Skolēnu mācību uzņēmumu festivāls, starp apbalvotākajiem — Skandināvijas uzņēmumi
Latvijā veiksmīgi aizvadīts Latvijas izglītības organizācijas Junior Achievement Latvija (JA Latvija) organizētais starptautiskais skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) festivāls, kurā piedalījās 102 uzņēmumi no 13 pasaules valstīm. Noskaidroti arī šī gada labākie uzņēmumi 8 kategorijās. Par apbalvotākajiem kļuvuši uzņēmumi no Ziemeļvalstīm — Somijas, Dānijas, Zviedrijas un Igaunijas.
Skolēnu mācību uzņēmumu vērtēšana un apbalvošana tika veikta 6 nominācijās — Inovatīva biznesa ideja, Sociāli atbildīgs bizness, Labākā pārdošanas komanda, Labākais stends, Labākā video reklāma un 2018. gada labākais SMU. Tāpat atsevišķus apbalvojumus pasniedza arī JA Latvia absolventi un uzņēmumi — tirdzniecības centra Domina Shopping nomnieki.
Par 2018. gada labāko SMU — pasākuma galveno uzvarētāju, kas ieguvis lielāko kopējo punktu skaitu visās kategorijā — atzīts uzņēmums “Labüü” no Igaunijas. Uzņēmums ražo koka balansa dēļus, kuros iestrādāta arī labirinta spēle, tādējādi padarot treniņus aizraujošus.
Par inovatīvākā biznesa ideju godalgu ieguva uzņēmums “UnoBrush” no Dānijas, kas ražo hands-free zobu suku, kas padara zobu tīrīšanu vienkāršāku, gudrāku, ātrāku un higiēniskāku.
Par sociāli atbildīgāko biznesu atzīts Izraēlas uzņēmums “MILESTONES”. Uzņēmums ražo izglītojošu spēli visai ģimenei, kas palīdz spēlētājiem apgūt ceļu satiksmes noteikumus un to nozīmi.
Labākā pārdošanas komanda šogad bija “Youth Store YE” no Zviedrijas, kas tirgo plašu klāstu ar pielāgojamiem T krekliem un džemperiem. Visu produkciju uzņēmums apdrukā un pielāgo pats.
Nominācijā “Labākais stends” laurus plūca uzņēmums no Latvijas — “HandySac” —, kas ražo ūdensnecaurlaidīgas sporta somas ar divām izdalītām kabatām un, izmantojot valsts simboliku, veicina patriotismu un piederības sajūtu.
Gatavojoties festivālam, katram no SMU bija ne tikai jāsagatavo savs produkts un prezentācija par to, bet arī video reklāma. Nominācijā “Labākā video reklāma” uzvaru guva uzņēmums “Cafcoa JA-YE” no Somijas, kas savā video rullītī izveidojis un parādījis radošu stāstu par savu produktu.
Tāpat savu favorītu izvēlējās arī Junior Achievement programmu absolventi, nominācijā “JA Latvia Alumni starptautiskā potenciāla balva” pasniedzot godalgu uzņēmumam “Edible” no Igaunijas. “Edible” ražo ēdamus un bioloģiski noārdāmus vienreizlietojamus galda piederumus, ar kuriem aizstāt plastmasas galda piederumus.
Tirdzniecības centra Domina Shopping nomnieki vērtēja uzņēmumu prezentācijas, lai izvēlētos labākos, kas, viņuprāt, ir uzņēmumi ar lielāko investīciju potenciālu. Par labākajiem šajās prezentācijās atzīti uzņēmumi “So Fann” (Igaunija, Somija, Latvija), kas ražo ap vidukli liekamās somas, “Bakslang” (Nīderlande), kas izgudrojis kūku veidni ar pielāgojamu formu, un “Edible” (Igaunija).
SMU vērtēšanu gadatirgū veica pieredzējusi vietējā un starptautiskā biznesa profesionāļu un akadēmisko spēku komanda, kuru pārstāv Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, RTU Riga Business School, inbox.lv, Biznesa augstskola Turība, Latvijas Universitāte un LU studentu Biznesa inkubators, Pars Advert, Gateway&Partners, TechChill Foundation, MRS grupa, Latvijas valsts meži, biznesa pārstāvji Domina Shopping, Printful un JAL programmu absolventi.
Starptautiskajā SMU festivālā vienviet pulcējās 102 skolēnu mācību uzņēmumi no 13 pasaules valstīm un viņu pedagogi. Festivāls tika atklāts ar uzņēmējdarbības izglītībai veltītu konferenci pedagogiem un kulminēja 10. aprīlī ar tirgošanās pasākumu “CITS BAZĀRS”. Pasākuma ietvaros SMU apmeklētājiem un žūrijai atrādīja un tirgoja savu produkciju. “CITS BAZĀRS” pasākumā piedalījās arī 21 četrvalstu (Igaunija, Latvija, Somija, Zviedrija) kopuzņēmums.